Češi se barev nebojí, na stěnách ale stále hraje prim bílá. Klid a harmonie vítězí nad extravagancí

Dům a zahrada, PPG

20.11.2025

Markéta Knotková

Malování se stalo pro Čechy nejen způsobem, jak zkrášlit svůj domov, ale i formou sebevyjádření. Přesto stále vedou světlé a neutrální tóny, jak ukazuje nejnovější spotřebitelský průzkum společnosti PPG, světového výrobce nátěrových hmot, kam patří produkty značek Primalex a Balakryl.  Pro 65 % respondentů je nejdůležitější výběr barvy stěn do obývacího pokoje. Inspiraci pak čerpají především z vlastních nápadů.

Harmonie místo výstřednosti

Při výběru barev Češi stále preferují klidné a harmonické tóny, které navozují pocit pohody. Přes 50 % dotázaných by zvolilo nadčasovou bílou, která působí svěže, čistě a nechává vyniknout interiérovým doplňkům i nábytku. Oproti výsledkům z minulých let ale tento trend slábne a lidé si čím dál častěji troufají na akcentní odstín. Čtvrtina dotázaných by po něm sáhla alespoň na jednu či dvě stěny.

Odvážnější volbu však často brzdí především praktické důvody: přes 40 % Čechů se bojí obtížného přetírání, necelých 36 % se obává nesouladu s nábytkem a 34 % dotázaných usměrňuje obava, že je výraznější barva rychle omrzí.

„Češi při malování stále hledají rovnováhu mezi klidem domova a možností projevit svůj vlastní styl. Chtějí interiér, který je útulný, ale zároveň odráží jejich osobnost. Volbu výraznějšího odstínu mohou vnímat jako příliš svazující. Díky výborným krycím schopnostem moderních vnitřních nátěrů přitom mohou bez obav experimentovat a stěny snadno přemalovat,“ uvádí Jan Šipan, obchodní ředitel PPG pro Česko, divize Architectural Coatings.

Že se výraznost a harmonie nevylučují, dokazuje i barva roku, kterou společnost PPG každoročně vyhlašuje a která je výsledkem dlouhodobé analýzy mezinárodních trendů. Pro rok 2026 to je univerzální žlutozelený odstín Secret Safari (PPG1110-4), který propojuje uklidňující tóny přírody s jemnou energií a do interiérů přináší svěží a optimistickou atmosféru.

Obývák jako centrum kreativity

Zatímco na stěny v ložnici či kuchyni nemáme velké nároky, obývací pokoj vnímáme jako prostor, kde barvy hrají klíčovou roli. Až 65 % dotázaných uvedlo, že právě zde by měla barva odrážet jejich styl a osobnost. Inspiraci přitom nehledáme pouze na sociálních sítích a v časopisech, ale odráží i naše vlastní nápady. Svou intuicí se řídí více než 64 % Čechů a cizí jim není ani improvizace, doporučení přátel či rodiny. Malování tak zůstává zejména osobní záležitostí.

Rozhoduje široký výběr i cena

Češi při nákupu barev nejčastěji volí specializované prodejny, kde mohou získat odborné poradenství a inspiraci. „Samotný nákup ale často probíhá ve velkých hobbymarketech, kam směřuje téměř 47 % českých spotřebitelů, a jen o něco méně jich nakupuje v nejbližším obchodě s barvami,“ doplňuje Jan Šipan dle dat z průzkumu.

V obchodech pro kutily při rozhodování hrají roli nejen široký výběr barev a povrchových úprav, ale i výhodné ceny a akční nabídky. Češi nezapomínají ani na praktičnost a zohledňují také velikosti balení a dostupnost doplňkového sortimentu, štětců a dalších pomůcek na malování. Třetina dotázaných oceňuje přístup k vzorkům, nabídku osvědčených výrobců i odborné poradenství, což jejich rozhodnutí o nákupu může usnadnit. Finálním faktorem ale zůstávají cena a dostupnost, následuje kvalita a trvanlivost barev, přičemž stále více domácností zohledňuje i udržitelnost. Tato kombinace pohodlí, kvality a odpovědného výběru odráží současný přístup českých domácností k malování.

Průzkum realizovala společnost PPG ve spolupráci s agenturou MNForce formou online dotazníku během září 2025 na reprezentativním vzorku 1 000 dospělých respondentů z celé České republiky.

Markéta Knotková

© doblogoo s.r.o. [čti: doblogů]

Nastavení cookies